Szeretnéd, ha az álláshirdetésedre több releváns szakember jelentkezne? Írd meg jobban a szöveget! Ebben a cikkben a leggyakoribb álláshirdetés hibákat sorolom fel, és azt is elárulom, milyen marketing módszerekkel írhatsz jobbat.
Akár elfogadjuk, akár nem, a munkaerőpiac még mindig keresleti. Jó szakemberből sosincs elég, a legjobbak dúskálhatnak az ajánlatokban. Toborzóknak és HR-eseknek adódik a kérdés: Mit csinálj, ha több releváns pályázatot szeretnél kapni?
Gyakran pattannak ki a fejünkből hasonló ötletek:
Ezért mielőtt plusz pénzt kérnél, vagy leszőnyegbombáznád az internetet a hirdetéseddel, válaszolj ezekre a kérdésekre:
Megéri erre a szövegre többet költeni?
Megéri ezt több helyre kitenni?
Vagy inkább érdemes lenne előtte átírni egy kicsit?
Hogy könnyebben tudj dönteni, összegyűjtöttem a leggyakoribb hibákat álláshirdetés írás kapcsán. Nézd meg, hogy valamelyiket elköveted-e, és ha igen, használd a keretes módszereket a megoldáshoz!
1. Álláshirdetés hiba: Hiányzik a MIÉRT
Ha jó szakembereket akarsz bevonzani, a hirdetésből egy valaminek biztosan ki kell derülnie. Annak, hogy miért érdemes nálatok dolgozni.
A "versenyképes fizetés, fiatalos csapat, fejlődési lehetőség" nem igazi válasz, csak klisék halmozása. A valódi érvekkel, a valóban motiváló válaszokkal a legtöbb hirdetés adós marad.
Pedig ha belegondolsz, egy új munkahely óriási döntés az ember életében. Főleg, ha ehhez ott kell hagyni a meglévőt. A legjobbaknak ezért komoly érvek kellenek a jelentkezéshez, de ezeket az érveket neked kell beletenni a szövegbe!
Te milyen érvekkel inspirálod a potenciális jelentkezőket? Olvasd el az álláshirdetésedet, mintha most látnád először. Mik a jelentkezés melletti érvek, és mennyire erősek? Gondold végig, és ha szükséges, javíts a szövegen!
Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshoz: Haszonérvelés a szövegben
A marketingesek gyakran hozzák meg a potenciális vásárlók kedvét a pénzköltéshez úgy, hogy leírják pontosan: milyen hasznuk származhat a vásárlásból.
Ez a haszonérvelés módszere, vagyis amikor kommunikáljuk a termék, a szolgáltatás fogyasztó számára fontos előnyeit.
Az első lépés az érvek összeállítása, a második pedig ezek beillesztése a hirdetések, kampányok szövegébe.
Használd te is ezt a módszert, derüljenek ki a jelentkezés melletti érvek az álláshirdetés szövegéből!
2. Álláshirdetés hiba: Nem szerzed meg az elején a figyelmet
A második legnagyobb hiba, ha szokványos és unalmas szöveggel indítasz.
"Tapasztalt könyvelőt keresünk";
"Bővítjük csapatunkat...”;
"XY Kft vidéki telephelyére keres…"
A tartalommal nincs gond, viszont egy álláshirdetés első pár mondatának nem a tényközlés a célja. Hanem az, hogy behúzd az olvasódat.
Megragadd a figyelmét, így ő ahelyett, hogy átkattint egy cicás videóra, inkább tovább olvass. Elolvassa a következő mondatodat, az azt követőt, és az azutánit is.
Most képzeld el, ahogy a tökéletes szakember, akit fel akarsz venni, épp pörgeti a munkahelyén az internetet. Elé kerül a hirdetésed. Behúzza az első pár mondat? Tovább olvas? Ha nem, írd át a szöveget, hogy a válasz igen legyen!
Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshoz: Horog technika
Több marketing eszköz is létezik a figyelemfelkeltésre, ezek közül az egyik az úgynevezett „horog” vagy „horgony”.
Ezt a szövegírásban használják, hogy már az első pár mondattal behúzzák az olvasókat. Ez lehet valami rendhagyó kérdés, poén, ellentmondás, de a legtöbbször az olvasó valamilyen aktuális vágyáról vagy problémájáról írnak.
Ha jól eltalálják, akkor tovább olvas, hiszen a célja, hogy megoldást találjon a problémájára, beteljesüljön a vágya.
Ezt a technikát az álláshirdetés írásnál is tudod használni. Csak gondold végig, hogy milyen nyitással tudsz érdeklődést kelteni az olvasódban!
3. Álláshirdetés hiba: Sablonokat puffogtatsz
Az álláshirdetések többsége sajnos még mindig hemzseg a sablonoktól. Itt olyan klasszikusokra gondolok, mint a versenyképes fizetés, stabil hátterű cég, családbarát munkahely stb.
Ezeket beírhatod a hirdetésedbe, de azt ne várd, hogy a legjobban keresetteknek felcsillanjon a szeme. Ha jól megnézed, az összes multi, és a kisebb cégek közül is egyre többen használják ugyanezeket.
Ha te a legjobbakat akarod, gyomláld ki a kliséket a hirdetésből . Az üzenet maradhat, de fogalmazz egyedien, izgalmasan!
Arról, hogy ezt hogyan csináld, írtam korábban egy blog posztot: Álláshirdetés minta szövegek – Tedd izgalmassá a hirdetéseidet! címmel. Ebben vannak konkrét szövegek, nézd meg, tanulj belőle!
Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshoz: Értékesítés célú szövegírás
A marketingesek már rég rájöttek arra, hogy ha szeretnének kedvet csinálni a vásárláshoz, akkor jó hirdetési szövegeket kell írniuk. Mert az nem elég, hogy ők tudják, mennyire jó a termékük. Erről tudni kell úgy írni, hogy meghozzák a potenciális vásárló kedvét.
Így alakult ki az értékesítési szövegírás, mint a marketing külön területe. A cél, hogy a megírt szövegek kifejezetten vásárlásra ösztönözzenek!
Használd te is ezt a módszert, vagyis ülj neki az álláshirdetés írásának úgy, mintha egy reklámszöveg lenne előtted! Ahogy egy müzli reklám célja az, hogy az emberek müzlit vásároljanak, a te álláshirdetésed célja is az, hogy eladd a lehetőséget a legjobbaknak!
4. Álláshirdetés hiba: Még egy recepthez is könnyebb kapcsolódni
Az álláshirdetés célja a potenciális pályázó megszólítása. Egy kapcsolódás első lépése, ami jó esetben tovább lép egy következő szintre. Jön a személyes találkozó, utána pedig a munkatársi kapcsolat.
Az álláshirdetések nagy része sajnos rosszul teljesít ebben a kapcsolatépítésben. A stílus száraz, távolságtartó. Azt is megkockáztatom, hogy egy receptben is több személyesség van, mint a legtöbb álláshirdetésben.
Vegyél három tojást, két kanál lisztet, majd keverd össze őket egy nagy tálban!
Érzed a kapcsolódást? A recept írója neked ír, hozzád beszél, megszólít. Ha most ezzel szemben megnézel egy álláshirdetést, akkor ott ezt találod: munkakör neve, feladatok, elvárások, 'amit kínálunk' rovat - tele személytelen felsorolásokkal.
Aki a te hirdetésedet olvassa, érez kapcsolódási szándékot? Megfordul a fejében, hogy pont neki írsz? Merj személyes stílust használni, szólítsd meg az olvasódat!
Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshoz: Candidate Persona megszólítása
Mielőtt belevágnak a reklámok készítésébe, a marketingesek tüzetesen végiggondolják, hogy kit is akarnak megszólítani. Ezt mondhatjuk célcsoportnak is, de van erre egy külön kifejezés: Customer Persona.
Ez az ideális vásárló részletes leírása. Egy olyan profil, amiben szerepelnek a szokásos demográfiai jellemzők (hol lakik, iskolai végzettség, jövedelem stb.) De ennél mélyebb, pszichográfiai kérdések is előkerülnek. Például, hogy az illetőnek mik a céljai, aktuális problémái, vágyai és félelmei.
Sokszor még nevet is adnak a profilnak. A reklámszöveget pedig úgy írják meg, mintha ez a Customer Persona pont előttük ülne. Ezt a módszert te is ellesheted: állítsd össze az ideális jelölted profilját (Candidate Persona), az álláshirdetést pedig úgy írd meg, mintha előtted ülne, te pedig hozzá beszélnél!
5. Álláshirdetés hiba: Nem számolsz a mobil felhasználókkal
Ritkán látok olyan álláshirdetést, ahol egy jpg vagy png formátumú képre írják rá a teljes szöveget. De ha látok, akkor az mobilról biztos olvashatatlan.
Azt, hogy az emberek egyre többet mobiloznak, már Te is hallottad. Ez azt is jelenti, hogy sokan a te álláshirdetésedet is mobilról fogják nézni.
A telefonoknak viszont kisebb a képernyője, így könnyen előfordlhat, hogy amit számítógépen még jól el tudsz olvasni, mobilon bolhabetűkké zsugorodik.
Ezért ha képet használsz, mindig figyelj a ráírt szöveg mennyiségére és a betűk méretére! A legjobb, ha nem a teljes szöveget teszed a képre, hanem csak pár szót, mondatot, figyelemfelketésnek.
Miután pedig kiposztolod a hirdetésedet, mindig ellenőrizd a mobilodon, hogy kivehető, könnyen olvasható-e a szöveg!
Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshoz: Mobilra optimalizált megoldások
Ha megkérdezel egy igazi marketingest, ő fejből fogja tudni a statisztikát, hogy az emberek hány százaléka internetezik mobilról. Ez már egy ideje egy jó magas arány, ezért a lehető legtöbb vevő-csalogató megoldást tudatosan mobilra is optimalizálják.
Egy jó reklámkampány hirdetése ezért akkor is üt, ha éppen metrón ülve, mobilról nézem. Jól látom a képet, el tudom rajta olvasni a szöveget. Akár egy Facebook hirdetésről, akár egy weboldalról van szó.
Az ő rutinjukba már beépült, hogy olyan tartalmakat gyártsanak, amik nem csak laptopon és egy asztali számítógép monitorján, hanem tabletről és mobilról is könnyen olvashatóak. A legtöbben mobilról fogják olvasni először az álláshirdetésedet, ezért építsd be ezt a szemléletet te is a hirdetés írás és publikálás folyamatába!
Ha több releváns jelöltet szeretnél az álláshirdetéseidre, első lépéskét írd meg jobban a szöveget! A legjobb szakemberek nehezen küldik el a CV-jüket, ezért tegyél meg mindent, hogy felkeltsd a figyelmüket.
A cikkben szereplő hibákat kerüld el, ha pedig szeretnéd marketing szövegírási technikák segítségével vonzóvá tenni az álláshirdetéseidet, és hatékonyabbá tenni a teljes felvételi folyamatotokat akkor szeretettel várlak a Recruitment Marketing Masterclass képzésemen!