fbpx
Álláshirdetés hibák

Az 5 leggyakoribb álláshirdetés hiba és hogyan kerüld el őket

Szerző: Timár Krisztina

Szeretnéd, ha az álláshirdetésedre több releváns szakember jelentkezne? Írd meg jobban a szöveget! Ebben a cikkben a leggyakoribb álláshirdetés hibákat sorolom fel, és azt is elárulom, milyen marketing módszerekkel írhatsz jobbat.

Akár elfogadjuk, akár nem, a munkaerőpiac még mindig keresleti. Jó szakemberből sosincs elég, a legjobbak dúskálhatnak az ajánlatokban. Toborzóknak és HR-eseknek adódik a kérdés: Mit csinálj, ha több releváns pályázatot szeretnél kapni?

Gyakran pattannak ki a fejünkből hasonló ötletek:

Fizessünk nagyobb hirdetési csomagot a Profession-ön!
Tegyük ki a hirdetésünket még több állásportálra!
Kérjük meg a kollégákat, hogy osszák meg a hirdetéseket a közösségi médiában!

Ezek akár jó irányok is lehetnek, egyvalami viszont biztos. Ha az álláshirdetésed rossz, akkor nem mész velük sokra! Hiába költesz többet, jelensz meg új felületeken. Nem lesz több jó pályázatod, ha az álláshirdetésed rossz.

Ezért mielőtt plusz pénzt kérnél, vagy leszőnyegbombáznád az internetet a hirdetéseddel, válaszolj ezekre a kérdésekre:

Megéri erre a szövegre többet költeni?

Megéri ezt több helyre kitenni?

Vagy inkább érdemes lenne előtte átírni egy kicsit?

Hogy könnyebben tudj dönteni, összegyűjtöttem a leggyakoribb hibákat álláshirdetés írás kapcsán. Nézd meg, hogy valamelyiket elköveted-e, és ha igen, használd a keretes módszereket a megoldáshoz! 

1. Álláshirdetés hiba: Hiányzik a MIÉRT

Ha jó szakembereket akarsz bevonzani, a hirdetésből egy valaminek biztosan ki kell derülnie. Annak, hogy miért érdemes nálatok dolgozni.

A "versenyképes fizetés, fiatalos csapat, fejlődési lehetőség" nem igazi válasz, csak klisék halmozása. A valódi érvekkel, a valóban motiváló válaszokkal a legtöbb hirdetés adós marad.

Pedig ha belegondolsz, egy új munkahely óriási döntés az ember életében. Főleg, ha ehhez ott kell hagyni a meglévőt. A legjobbaknak ezért komoly érvek kellenek a jelentkezéshez, de ezeket az érveket neked kell beletenni a szövegbe!  

Te milyen érvekkel inspirálod a potenciális jelentkezőket? Olvasd el az álláshirdetésedet, mintha most látnád először. Mik a jelentkezés melletti érvek, és mennyire erősek? Gondold végig, és ha szükséges, javíts a szövegen! 

Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshozHaszonérvelés a szövegben

A marketingesek gyakran hozzák meg a potenciális vásárlók kedvét a pénzköltéshez úgy, hogy leírják pontosan: milyen hasznuk származhat a vásárlásból. 


Ez a haszonérvelés módszere, vagyis amikor kommunikáljuk a termék, a szolgáltatás fogyasztó számára fontos előnyeit.


Az első lépés az érvek összeállítása, a második pedig ezek beillesztése a hirdetések, kampányok szövegébe.


Használd te is ezt a módszert, derüljenek ki a jelentkezés melletti érvek az álláshirdetés szövegéből!

2. Álláshirdetés hiba: Nem szerzed meg az elején a figyelmet

A második legnagyobb hiba, ha szokványos és unalmas szöveggel indítasz.

"Tapasztalt könyvelőt keresünk";

"Bővítjük csapatunkat...”;

"XY Kft vidéki telephelyére keres…"  

A tartalommal nincs gond, viszont egy álláshirdetés első pár mondatának nem a tényközlés a célja. Hanem az, hogy behúzd az olvasódat.

Megragadd a figyelmét, így ő ahelyett, hogy átkattint egy cicás videóra, inkább tovább olvass. Elolvassa a következő mondatodat, az azt követőt, és az azutánit is. 

Most képzeld el, ahogy a tökéletes szakember, akit fel akarsz venni, épp pörgeti a munkahelyén az internetet. Elé kerül a hirdetésed. Behúzza az első pár mondat? Tovább olvas? Ha nem, írd át a szöveget, hogy a válasz igen legyen!

Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshoz: Horog technika

Több marketing eszköz is létezik a figyelemfelkeltésre, ezek közül az egyik az úgynevezett „horog” vagy „horgony”.


Ezt a szövegírásban használják, hogy már az első pár mondattal behúzzák az olvasókat. Ez lehet valami rendhagyó kérdés, poén, ellentmondás, de a legtöbbször az olvasó valamilyen aktuális vágyáról vagy problémájáról írnak.


Ha jól eltalálják, akkor tovább olvas, hiszen a célja, hogy megoldást találjon a problémájára, beteljesüljön a vágya. 


Ezt a technikát az álláshirdetés írásnál is tudod használni. Csak gondold végig, hogy milyen nyitással tudsz érdeklődést kelteni az olvasódban!

3. Álláshirdetés hiba: Sablonokat puffogtatsz

Az álláshirdetések többsége sajnos még mindig hemzseg a sablonoktól. Itt olyan klasszikusokra gondolok, mint a versenyképes fizetés, stabil hátterű cég, családbarát munkahely stb. 

Ezeket beírhatod a hirdetésedbe, de azt ne várd, hogy a legjobban keresetteknek felcsillanjon a szeme. Ha jól megnézed, az összes multi, és a kisebb cégek közül is egyre többen használják ugyanezeket. 

Ha te a legjobbakat akarod, gyomláld ki a kliséket a hirdetésből . Az üzenet maradhat, de fogalmazz egyedien, izgalmasan!

Arról, hogy ezt hogyan csináld, írtam korábban egy blog posztot: Álláshirdetés minta szövegek – Tedd izgalmassá a hirdetéseidet! címmel. Ebben vannak konkrét szövegek, nézd meg, tanulj belőle! 

Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshoz: Értékesítés célú szövegírás

A marketingesek már rég rájöttek arra, hogy ha szeretnének kedvet csinálni a vásárláshoz, akkor jó hirdetési szövegeket kell írniuk. Mert az nem elég, hogy ők tudják, mennyire jó a termékük. Erről tudni kell úgy írni, hogy meghozzák a potenciális vásárló kedvét. 


Így alakult ki az értékesítési szövegírás, mint a marketing külön területe. A cél, hogy a megírt szövegek kifejezetten vásárlásra ösztönözzenek!


Használd te is ezt a módszert, vagyis ülj neki az álláshirdetés írásának úgy, mintha egy reklámszöveg lenne előtted! Ahogy egy müzli reklám célja az, hogy az emberek müzlit vásároljanak, a te álláshirdetésed célja is az, hogy eladd a lehetőséget a legjobbaknak!

4. Álláshirdetés hiba: Még egy recepthez is könnyebb kapcsolódni

Az álláshirdetés célja a potenciális pályázó megszólítása. Egy kapcsolódás első lépése, ami jó esetben tovább lép egy következő szintre. Jön a személyes találkozó, utána pedig a munkatársi kapcsolat.

Az álláshirdetések nagy része sajnos rosszul teljesít ebben a kapcsolatépítésben. A stílus száraz, távolságtartó. Azt is megkockáztatom, hogy egy receptben is több személyesség van, mint a legtöbb álláshirdetésben. 

Vegyél három tojást, két kanál lisztet, majd keverd össze őket egy nagy tálban!

Érzed a kapcsolódást? A recept írója neked ír, hozzád beszél, megszólít. Ha most ezzel szemben megnézel egy álláshirdetést, akkor ott ezt találod: munkakör neve, feladatok, elvárások, 'amit kínálunk' rovat - tele személytelen felsorolásokkal. 

Aki a te hirdetésedet olvassa, érez kapcsolódási szándékot? Megfordul a fejében, hogy pont neki írsz? Merj személyes stílust használni, szólítsd meg az olvasódat! 

Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshoz: Candidate Persona megszólítása

Mielőtt belevágnak a reklámok készítésébe, a marketingesek tüzetesen végiggondolják, hogy kit is akarnak megszólítani. Ezt mondhatjuk célcsoportnak is, de van erre egy külön kifejezés: Customer Persona.


Ez az ideális vásárló részletes leírása. Egy olyan profil, amiben szerepelnek a szokásos demográfiai jellemzők (hol lakik, iskolai végzettség, jövedelem stb.) De ennél mélyebb, pszichográfiai kérdések is előkerülnek. Például, hogy az illetőnek mik a céljai, aktuális problémái, vágyai és félelmei.


Sokszor még nevet is adnak a profilnak. A reklámszöveget pedig úgy írják meg, mintha ez a Customer Persona pont előttük ülne. Ezt a módszert te is ellesheted: állítsd össze az ideális jelölted profilját (Candidate Persona), az álláshirdetést pedig úgy írd meg, mintha előtted ülne, te pedig hozzá beszélnél! 

5. Álláshirdetés hiba: Nem számolsz a mobil felhasználókkal

Ritkán látok olyan álláshirdetést, ahol egy jpg vagy png formátumú képre írják rá a teljes szöveget. De ha látok, akkor az mobilról biztos olvashatatlan.

Azt, hogy az emberek egyre többet mobiloznak, már Te is hallottad. Ez azt is jelenti, hogy sokan a te álláshirdetésedet is mobilról fogják nézni.

A telefonoknak viszont kisebb a képernyője, így könnyen előfordlhat, hogy amit számítógépen még jól el tudsz olvasni, mobilon bolhabetűkké zsugorodik. 

Ezért ha képet használsz, mindig figyelj a ráírt szöveg mennyiségére és a betűk méretére! A legjobb, ha nem a teljes szöveget teszed a képre, hanem csak pár szót, mondatot, figyelemfelketésnek.  

Miután pedig kiposztolod a hirdetésedet, mindig ellenőrizd a mobilodon, hogy kivehető, könnyen olvasható-e a szöveg!

Marketinges inspiráció álláshirdetés íráshoz: Mobilra optimalizált megoldások

Ha megkérdezel egy igazi marketingest, ő fejből fogja tudni a statisztikát, hogy az emberek hány százaléka internetezik mobilról. Ez már egy ideje egy jó magas arány, ezért a lehető legtöbb vevő-csalogató megoldást tudatosan mobilra is optimalizálják.


Egy jó reklámkampány hirdetése ezért akkor is üt, ha éppen metrón ülve, mobilról nézem. Jól látom a képet, el tudom rajta olvasni a szöveget. Akár egy Facebook hirdetésről, akár egy weboldalról van szó.


Az ő rutinjukba már beépült, hogy olyan tartalmakat gyártsanak, amik nem csak laptopon és egy asztali számítógép monitorján, hanem tabletről és mobilról is könnyen olvashatóak. A legtöbben mobilról fogják olvasni először az álláshirdetésedet, ezért építsd be ezt a szemléletet te is a hirdetés írás és publikálás folyamatába!  

Ha több releváns jelöltet szeretnél az álláshirdetéseidre, első lépéskét írd meg jobban a szöveget! A legjobb szakemberek nehezen küldik el a CV-jüket, ezért tegyél meg mindent, hogy felkeltsd a figyelmüket. 

A cikkben szereplő hibákat kerüld el, ha pedig szeretnéd marketing szövegírási technikák segítségével vonzóvá tenni az álláshirdetéseidet, és hatékonyabbá tenni a teljes felvételi folyamatotokat akkor szeretettel várlak a Recruitment Marketing Masterclass képzésemen!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>