Álláshirdetés minta szöveg inspirációhoz

Álláshirdetés minta szövegek – Tedd izgalmassá a hirdetéseidet!

Szerző: Timár Krisztina

2020.01.13.

Szeretnél vonzóbb álláshirdetéseket írni, de nem látsz magad előtt jó példákat? Ebben a cikkben néhány álláshirdetés minta segítségével megmutatom, hogyan alakíthatod te is jelöltvonzóvá az unalmas hirdetési szövegsablonokat.

Előfordult már veled, hogy egy álláshirdetést úgy adtál közre, hogy előtte legalább egy órán át a megfogalmazáson agyaltál?

Nem arra gondolok, hogy elővetted a korábban megírt álláshirdetés szöveget, és leporoltad, hogy aktuális legyen. Nem is arra, hogy fogtad a munkaköri leírást, és hozzábiggyesztettél pár elvárást és juttatásokat.

Arra gondolok, hogy leültél és tudatosan végiggondoltad az álláshirdetések három kritikus kérdését. 

3 kérdés, amit fel kell tenned magadnak álláshirdetés írás előtt:

  1. 1
    Kinek írsz?
  2. 2
    Mit akarsz neki eladni?
  3. 3
    Hogyan tudod az adott lehetőséget (az állást) érdekesen és vonzón tálalni?

A vonzón tálalni azt jelenti, hogy úgy írsz, mintha egy ismerősödet akarnád meggyőzni arról, hogy nálatok jó dolgozni, Mindezt persze köznyelven, és figyelembe véve, hogy ez miért lehet neki érdekes.

Az álláshirdetés nem a hangzatos employer branding üzenetektől lesz vonzó, hanem a jól eltalált mondatoktól és szavaktól. 

Az állásportálokra feladott hirdetések alapján az az érzésem, hogy a legtöbb HR-es és toborzó nem is gondol arra, hogy egy álláshirdetés megírása valójában marketing szövegírási feladat.

Megkockáztatom, hogy a hirdetések kevesebb, mint 1%-a készül deklaráltan meggyőzési céllal.

Többet gondolkodunk azon, hogy hová tegyük ki a hirdetésünket, mint azon, hogy jó-e a szöveg, amivel elárasztjuk az internetet. 

Pedig hiába érsz el sok potenciális jelöltet, ha amúgy sablonos és unalmas a szöveg. Az emberek nem fognak rá jelentkezni, maximum ásítanak egyet.

Ebben a cikkben sablonos álláshirdetés szövegeket alakítok át marketing szövegírási módszerekkel. Azt szeretném, hogy érezd a különbséget sablonos és tudatosan megírt szövegek között. Mindig mutatom az eredeti és az átdolgozott verziót is. 

Álláshirdetés minta 1.: Feladatok leírása projekt menedzser álláshirdetésben

Az első példában azt mutatom be, hogy a feladatok leírását hogyan turbózhatod fel. Vegyünk egy egyszerű esetet, mondjuk egy projekt menedzser hirdetést.

Konkrét hirdetési szöveget nem másolok ide, de ha felmész egy állásportálra, szinte minden kiírásban hasonlóval találkozhatsz:

FELADATOK LEÍRÁSA klasszikus ÁLLÁShirdetésBEN

Dinamikusan fejlődő cég mobil applikációk fejlesztésére ambiciózus projekt menedzsert keres.

Feladatok:

  • Projektek menedzselése
  • Projekt dokumentációk elkészítése
  • Határidők betartása
  • Riportolás a menedzsmentnek

Talán egy-két felsorolási pont még szokott szerepelni, de ettől csak hosszabb, és nem vonzóbb lesz a lista. Mindenki látja, hogy a szöveget valaki kimásolta a munkaköri leírásból. Én is látom, te is látod, és látni fogj a potenciális projekt menedzser is, aki akár jó is lehetne az állásra.

Ugyanezt a tartalmat, ha marketinges szemlélettel újragondolod, akkor így is megfogalmazhatod:

ÍGY TÁLALHATOD A FELADATOKAT
MARKETINGES SZEMLÉLETTEL

Szeretnél egy profi fejlesztő csapat projekt menedzsere lenni, miközben véded a környezetet is?

Mobil applikációkat fejlesztő belvárosi irodánkba lelkes Projekt menedzsert keresünk, aki nem csak hatékony és jó fej, de fontos számára a fenntarthatóság is.

Mivel foglalkozunk és mire számíthatsz, ha csatlakozol a csapatunkhoz?

Projekt vezetőként legújabb mobil applikációnk fejlesztésén és piacra dobásán fogsz dolgozni. A fejlesztés három hónapja indult, és célja, hogy csökkentsük vele a városi közlekedés okozta légszennyezést. Fontos számunkra a környezetünk, ezért ha csatlakozol, velünk együtt járulsz hozzá a megóvásához!

Az applikációt nemzetközi piacra szánjuk, és jelenleg 6 fős az erre dedikált csapatunk. 

10 óra előtt általában nem érünk be az irodába, de ha a kávé után bebootolunk, tőled várjuk majd a feladatokat.

Te fogod kézben tartani az erőforrás tervezést, ütemezést, nyomon követést is, és a te feladatod lesz hogy észrevedd, ha valami nem stimmel. Ilyenkor azonnal cselekedned is kell, hogy tudjuk tartani a határidőket.

Rendszeresen tartunk meetingeket, persze csak akkor, ha van értelme. :-). Jelenleg JIRA-ban vezetjük a projektet, de ha jó érveid vannak, akkor nyitottak vagyunk másra is.

A projekt dokumentációja a te kezedben lesz (ezt a részt mi nem nagyon szeretjük, de már megértettük, hogy fontos), a módszereket illetően szabad kezet kapsz. A lényeg, hogy mindig mindenki képben legyen, ne legyenek félreértések és ne beszéljünk el egymás mellett.

A közvetlen felettesed a cégvezető lesz, aki garantáltan nem mikromenedzsel, de ha igényled, akkor mentorként segíti a projekt menedzseri és vezetői készségeid fejlesztését.

A szöveg itt persze nem áll meg, de már ennyiből is érezheted a kettő közti különbséget.

Az első annyit csinál, hogy kilistázza a feladatokat. Rövid, lényegre törő, de senkinek nem mozgatja meg a fantáziáját. Száraz, unalmas, pedig ami mögötte van, az nem az.

A második megszólít, izgalmasan fogalmaz. Átjön a csapat hangulata, a feladatokban rejlő finomságok, a lazaság, a projekt célja, a fejlődés lehetőségei. Nincsenek sablonok, odavetett bullshitek, amik 100 másik álláshirdetésben ugyanúgy szerepelnek.

Vannak viszont érvek, hogy miért lenne nekem jó, ha itt dolgoznék. Sarkosabban: Miért lenne nekem jobb itt, mint a jelenlegi állásomban.

A sablonos és a marketing szemléletű szövegek eredményessége közötti különbség akkor lesz igazán látványos, ha olyasvalaki olvassa a hirdetésedet, akinek jelenleg is van munkája.

Egy jó projekt vezető, akinek van állása, de nézelődik, a második verzióra fog nagyobb eséllyel rámozdulni. Mert ez az, ami megszólítja, ami érdekesen van megfogalmazva és ami izgalmasabban hangzik, mint az a projekt, amin most dolgozik.

Kapcsolódó cikk: Miért nem szólítja meg a passzív álláskeresőket az álláshirdetésed?

Álláshirdetés minta 2.: Rendszeres gyümölcsnap

Most vegyünk egy másik példát, a juttatások szekcióból. Legyen ez a gyümölcsnap, ami első látásra nem egy olyan téma, amiről nagyon izgalmas dolgokat lehetne írni. Vagy mégis?

A legtöbb hirdetésben a gyümölcsnap még akkor sem szerepel, ha az történetesen van a cégnél. A HR-esek már megszokták hogy van, és nem jut eszükbe, hogy ez akár még az álláshirdetésben is szerepelhet.

Ha mégis beírják, akkor általában így szerepel:

GYÜMÖLCSNAP LEÍRÁSA KLASSZIKUS ÁLLÁSHIRDETÉSBEN

Juttatások:

  • rendszeres gyümölcsnap

Ennyi, kész, slussz-passz. Nyilván van szövegkörnyezet, tehát elé még képzeld oda a „versenyképes fizetés” és „céges képzések” sablonokat is. Maga a gyümölcsnap tálalása viszont ennyi.

Persze mondhatod azt, hogy mi értelme cifrázni egy gyümölcsnapot, mégis csak heti egy-két almáról meg banánról van szó. Ebben igazad is van, sokkal jobban mutatna, ha azt írnád oda, hogy negyedévente 1 millió Forint bónuszt kapsz.

Ezt nem kellene variálni, de ha ilyen juttatásaitok lennének, nem is olvasnád ezt a cikket 🙂 Tehát abból kell főznünk, ami van, és ha ez éppen gyümölcsnap, akkor az.

A szövegírásban pont az az izgalmas, hogy még erről a témáról is tudsz úgy írni, hogy közben kedvet csinálsz valakinek a jelentkezéshez.

Például így:

GYÜMÖLCSNAP TÁLALÁSA IZGALMASAN

Juttatások:

Számunkra fontos a kollégáink egészsége, ezért minden hétfőn és csütörtökön gyümölcsnapot tartunk. Friss banán, narancs, alma, nyáron pedig dinnye és eper vár a konyhában, hogy feltölthesd a vitamin tartalékaidat.

Mindkét szöveg ugyanarról szól, de másként hat az olvasóra, nem igaz?

Az első után annyit teszel, hogy unalmadban megrándítod a vállad. Oké… gyümölcsnap is van… és akkor?

A második olvasása közben elképzeled az új helyet, miközben ezek járnak a fejedben: Oké… itt van gyümölcsnap is… tök jó …. itt tuti jó fejek az emberek, és a cég is klassz lehet, ha így törődnek az emberekkel...

És pont ez az, amit üzenni akarsz: Hogy ti egy korrekt, normális, klassz cég vagytok.

Ezeket a pozitív üzeneteket (emberség, odafigyelés, pozitív és gondoskodó vállalati kultúra) még ilyen apró juttatásokkal, mint a gyümölcsnap is hatékonyan kommunikálhatod.

Álláshirdetés minta 3.: Munkavégzés helye Budapest

Utolsó példaként nézzük meg, hogy hogyan tudsz tálalni egy olyan száraznak tűnő információt, mint a munkavégzés helye.

Először is érdemes leszögezni, hogy ez az információ a hirdetésed olvasójának kritikus lesz. Sokan hamarabb keresik meg a szövegben, hogy helyileg pontosan hol vagytok, mint hogy elolvasnák magát a feladatokat.

Nem véletlen, hiszen a legtöbben nem szeretnek órákat utazgatni a munkahelyükre. Ehhez képest a legtöbb hirdetésben egyáltalán nem szerepel a cég címe. Jó esetben a várost tudhatjuk meg, de a pontos cím legtöbbször nem derül ki.

Pedig ha leírod ezt az információt, akkor két legyet is üthetsz egy csapásra. Tájékoztatod az olvasódat, és ha még kreatív is vagy, akkor építed a munkáltatói márkátokat.

A legtöbb hirdetésben ez szerepel:

A LOKÁCIÓ LEÍRÁSA KLASSZIKUS ÁLLÁSHIRDETÉSEKBEN
Munkavégzés helye: Budapest.

Ennek a szövegnek így sok célja vagy értelme nincsen, bár ahogy említettem, sokszor még a város sem kerül bele a hirdetésekbe. Úgyhogy már az is előrelépés, ha ez így szerepel.

De menjünk tovább, és gondoljuk végig, hogy mit lehet ebből az egy szóból még kihozni?

Sok mindent, ha úgy írod meg a szöveget, mint a marketingesek. Ők ugyanis maguk elé képzelik az ideális vásárlójukat (nálad ő az ideális jelölt, a Candidate Persona), és máris tudják, hogy hogyan fogalmazzanak.

Például így: 

ÍGY IS ÍRHATSZ ARRÓL, HOGY HOL VAN AZ IRODÁTOK

Hol van helyileg az iroda?

Irodánkat Budapest IX. kerületében, a Tompa utca 888. szám alatt találod. A 4-es és 6-os villamossal a Mester utcától leszállva 3 perc sétával juthatsz ide. A Corvin metró megálló is közel van, előttünk áll meg a 48-as villamos is. Ha bicajjal jössz, vigyázz majd a körúti forgalomra, és használhatod az irodaházban lévő fedett bringatárolónkat. Kocsival az irodaházunk mélygarázsban parkolhatsz.  

Érzed a különbséget, ugye?

Az egyikkel csak tájékoztatsz, a másikkal üzensz is. Azt, hogy a belvárosban vagytok, hogy könnyen oda lehet jutni hozzátok tömegközlekedéssel. Hogy a csapatban vannak bringások, az új kolléga bringájának (ha van) jó helye lesz a fedett tárolóban, az autójának a mélygarázsban. 

Fű alatt pedig azt is üzened, hogy ti egy empatikus munkáltató vagytok. Olyan, aki tudja és érti, hogy a jelentkezőnek fontos lehet a cég címe, megközelíthetősége, ezért beszélsz is erről a hirdetésben.

Ha így tálalod, akkor ez sokak számára lesz vonzó, plusz pont a jelentkezés mellett. Pedig valójában semmi extráról nem írtál, csak arról, hogy a városon belül hol vagytok pontosan, és hogyan lehet eljutni hozzátok.

Hogyan tudsz te is hasonló szövegeket írni?

A fenti példákból te is láthatod, hogy ugyanazt az információt mennyire különböző módokon is tálalhatod. Teljesen más lesz a végeredmény, ha csak fogod a meglévő szövegeiteket, és kiteszed a felületeitekre, mintha megállsz egy kicsit és újrafogalmazod őket.

A titok nyitja a marketing szemlélet, és hogy minél többet gyakorold a meglévő szövegeitek újraírását.

Erről szól a január végi Álláshirdetés 2.0 workshopom is. Megtanulod a legjobb szövegírási technikákat, gyakorolsz, és egy általad választott álláshirdetést még ott a képzésen elejétől a végéig átalakítasz.


A részleteket itt találod: Álláshirdetés 2.0 workshop részletek

61 Shares
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>