fbpx
Álláshirdetés írás 2019-ben

Miért nem szólítja meg az álláshirdetésed a passzív álláskeresőket?

Szerző: Timár Krisztina

A munkaerőhiány a legtöbb cégnél még mindig óriási gondot jelent. Nincs elég pályázó, és aki van, sokszor az sem felel meg az elvárásoknak. A HR-esek és toborzók rengeteg újdonsággal próbálkoznak, miközben a legtriviálisabb, az álláshirdetés írás gyakorlata semmit nem változott az elmúlt évek alatt.

A hétvégén legalább egy órát nézelődtem a hazai állásportálokon. Nem azért, mert állást keresek, hanem mert érdekelt, hogy milyen módszerekkel vonzzák a tehetségeket  a cégek.

Elég sok álláshirdetést megnéztem, és azt vettem észre, hogy az álláshirdetések többsége egy kaptafára készül.

Nem nagyon különböznek egymástól, a struktúra és a stílus mindenhol hasonló.

Egy garantáltan nem hatékony álláshirdetés felépítése

Ha van kedved, te is nyiss meg egymás mellé 5-10-15 cég álláshirdetését. Látni fogod, hogy a szöveg tartalma nem, de a felépítése és stílusa szinte mindegyiknél ugyanaz.

Ha írtál már valaha álláshirdetést, akkor a séma ismerős lesz:

  • Bevezetésként a cég bemutatása 3-4 unalmas sorban
  • Munkakör megnevezése
  • Feladatok és felelősségek
  • Végzettség és elvárások
  • A ‘hogyan jelentkezz’ szekció

Gyakorlatilag a munkaköri leírás, hozzácsapva a cégbemutató, és hogy hová várjuk a pályázatokat. Ez a mai hirdetések kb. 99%-ának a sémája, de nem csak ez a kísérteties hasonlóság a probléma.

A nagyobb baj az, hogy az álláshirdetéseknek ez a struktúrája évek óta változatlan. Ha megnézed, akkor 5-10 évvel ezelőtt is ugyanilyenek voltak a hirdetések, egy dolog viszont változott.

A munkaerőpiac fordult közben egy giga nagyot.

Miért gond, ha még mindig így írsz álláshirdetéseket?

Önmagában nincs semmi gond ezekkel a hirdetésekkel. Ezek is működnek, de csak az aktív álláskeresőknél.

Hogy miért? Azért, mert ebben a hirdetés típusban világosan benne van, amit ők akarnak.

Amikor valaki sürgősen keres állást, általában egy dologra kíváncsi a legjobban. Arra, hogy ha jelentkezik, akkor van-e esélye, vajon megfelel-e az elvárásoknak.

Talán tudod, hogy pár éve karrier tanácsadással is foglalkozom, így az álláskeresőknek ezt a viselkedését volt időm megtapasztalni.

Mikor álláshirdetéseket nézegettünk ügyfeleimmel, megfigyeltem valamit. Az aktívan keresők gyorsan átfutják a feladatlistát, de leginkább a hirdetés végére, az “Elvárások” szekcióra fókuszálnak.

Mert ott feketén-fehéren ott van, ami alapján el tudják dönteni, hogy “ezt meg tudnám csinálni…. azt pedig nem. Erre az állásra van esélyem… arra meg nincs”.

A hagyományos hirdetések tehát segítik őket a döntésükben.

De mi van a passzív jelöltekkel? Mi van azokkal, akik elvannak az állásukban, de egy jobb lehetőségért azért mégis csak váltanának?

Őket a fenti, hagyományos felépítésű hirdetésekkel nem szólítod meg. Mert amit ők keresnek, az ezekben nincs benne.

Ami hiányzik a hagyományos álláshirdetésekből

A passzív álláskeresők egyszerűen máshogy olvassák az álláshirdetéseket, mint azok, akik aktívan keresnek.

Ők nem azon gondolkodnak, hogy vajon megfelelnek-e az elvárásoknak. Nem azt nézik, hogy meg tudják-e csinálni a feladatokat, hanem azt, hogy lenne-e kedvük megcsinálni.

Ez óriási különbség: lenne-e kedvem vs. megfelelek-e?

A hagyományosan felépített álláshirdetések viszont nem jól reagálnak az “lenne-e kedvem” megközelítésre.

Ha csak listázod a cég unalmas bemutatkozását, a szárazul megfogalmazott feladatokat és elvárásokat, a passzív jelentkezőket egyszerűen elbuktad.

Nem hozod meg a kedvüket a jelentkezéshez, nem segítesz beleszeretni a lehetőségbe. Nem ülteted a bogarat a fülükbe, hogy a jelenlegi állásuknál jobbat kínálsz, miattatok érdemes elgondolkodni a váltáson.

Márpedig ha több pályázatot akarsz, akkor ez egy kézenfekvő és könnyű stratégia. Hogy nem csak az aktív, hanem a passzív álláskeresőkre is hajtasz.

Mert ma ők vannak többségben, az emberek 70%-a  passzívan keres. A hagyományos hirdetési sémával viszont nem szólítod meg őket. Úgy is mondhatnám, hogy nem ütöd meg vele az ingerküszöbüket.

Az álláshirdetés, ami megszólítja azokat is, akik nem gondolkodnak munkahely váltásban

Tehát attól függően, hogy kinek mennyire sürgős egy új munkahely, más lesz fontos az álláshirdetésben.

Az aktívan kereső fókusza a szöveg közepe és vége lesz, mert őt leginkább az érdekli, hogy vajon szóba állsz-e vele.

A passzív álláskereső ezzel szemben kedvet akar kapni. Azt akarja, hogy győzd meg, neki jó lesz, megéri váltani. Ő csak akkor fogja elővenni és leporolni az önéletrajzát, ha a szöveg elejétől a végéig érdekes, úgy van megírva, hogy végig fenntartod vele a figyelmet.

A hagyományos hirdetés, amit a bevezetőben említettem, a passzív keresőknél nem működik. Nem adod el vele a lehetőséget, így tovább görgetnek, nem érdekli őket.

Valójában már az aktív álláskeresők sem biztos, hogy felfigyelnek rá. Gyakran már ők is kivárják, amíg egy hirdetés megszólítja őket.

Ami viszont mindkét célcsoportnál működik, ha a hirdetéseket HR marketing szemlélettel írod meg.

Mit jelent ez? Azt, hogy szövegírás közben vágyat keltesz a potenciális jelentkezőben.

Az álláshirdetésedben vonzóvá teszed a céget és a lehetőséget, és bemutatod, hogy milyen előnyök, hasznok tesznek jó választássá titeket.

Persze mindezt úgy, hogy közben nem írsz kitalációkat, hiteles és korrekt vagy.

A HR marketing szemléletű álláshirdetés írás nem varázslat

Ilyen hirdetést írni valamivel munkaigényesebb, de megtanulható, és a több és jobb minőségű önéletrajz miatt mindenképp megéri!

Amikor nemrég egy HR vezetői álláshirdetést fogalmaztam meg, tudatosan alkalmaztam a HR marketing szemléletet.

Volt ugyan egy munkaköri leírás a kezemben, de inkább félretettem. Nem másoltam be a hirdetésbe, hanem szántam rá 2 extra órát, hogy végiggondoljam és szinte a nulláról felépítsem az egészet.

Egyszerűen meg akartam hozni a kedvét azoknak is a jelentkezéshez, akik elvannak a munkahelyükön, nem keresnek, de ha látnak valami izgalmasat, akkor igenis pályáznak.

A marketing szemlélettel megírt szövegre rekord számú jelentkezés érkezett. De nem csak ennek örültem, hanem az önéletrajzok színvonalának is.

Ami pedig a passzív keresők aktivizálását illeti: sokan írtak kommentet vagy üzenetet, hogy aktívan ugyan nem keresnek, mégis elővették és elküldték a CV-jüket. Egyszerűen azért, mert megtetszett nekik a hirdetés.

Ha te is azt szeretnéd, hogy többen jelentkezzenek a hirdetéseidre, akkor ne az évekkel ezelőtti, hagyományos hirdetés struktúrát és szövegezést kövesd.

Csavarj egyet a megközelítéseden, és mutasd be úgy az álláslehetőséget, hogy azzal a passzív álláskeresők is megtalálják benne, amit keresnek.

Ajánlom az álláshirdetés átalakításos cikkemet is, ha megnéznél pár jó álláshirdetés szövegpéldát.

Ha pedig profi szinten szeretnéd megtanulni azt, hogy hogyan írj igazán vonzó álláshirdetéseket, találd és szólítsd meg a passzív álláskeresőket, akkor ajánlom neked a Recruitment Marketing Masterclass, toborzási marketing képzésemet!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>