A vonzó álláshirdetés 5 fontos kelléke

Mi a vonzó álláshirdetés titka? Mire figyelj, ha szeretnéd, hogy többen jelentkezzenek a hirdetésidre, és milyen buktatókat kerülj el? A cikkben a vonzó álláshirdetés 5 legfontosabb kellékét gyűjtöttem össze.

Ha szeretnéd, hogy az álláshirdetésedre több és jobb pályázat érkezzen be, figyelj oda, mit és hogyan tálalsz benne. A vonzó álláshirdetés ma már olyan, mint egy jó reklám. Marketing szemlélet tükröződik benne, miközben persze hiteles is.

Olvasd végig a cikket, és nézd meg, hogy a te álláshirdetéseidben hány vonzásfaktor szerepel!

1. Vonzó álláshirdetés = vonzó ajánlat

Az első, amire egy vonzó álláshirdetés megírásához szükséged van, az egy vonzó állásajánlat. Tehát az, hogy a hirdetés ne egy olyan munkáról szóljon, ahol kizsigerelik az embereket vagy rossz a hangulat, hanem pont fordítva.

Rengeteg olyan álláshirdetést láttam közösségi médiában, ahol a kommentelők szétszedték a szöveget, mert szerintük 2-3 ember munkáját gyúrták benne össze. Vagy mert olyan stílusban volt megírva, hogy az ember azt gondolja, itt aztán biztos fagyos a hangulat.

Persze egyik cég sem tökéletes, de ha vonzó álláshirdetést akarsz írni, akkor tudnod kell, hogy mik az erősségeitek. Mi az, ami jó nálatok, és ezt tudnod kell kommunikálni is.

A vonzó álláshirdetésből egyértelműen kiderül, hogy miért érdemes nálatok dolgozni.

Ez az, amit úgy hívunk, hogy “ajánlat”, és ami egy kilométer hosszú feladatlistából vagy pár sablonos juttatási fordulatból senkinek nem fog leesni. (A lila mókusodnak pláne nem, mert ő ilyen szövegeket el se olvas.)

A kérdés, amire a vonzó álláshirdetés felel egészen pontosan az, hogy mit kínáltok a feladatok elvégzésén túl. Mi az, ami a  napi operatív munka mellett még izgalmas, érdekes, értéket és élményt ad, ami miatt megéri pont nálatok dolgozni?

A válaszban felejtsd el a “versenyképes fizetés”, a “dinamikus csapat”, az “előrelépési lehetőség” stb. típusú sablonokat. Ha igazán nagyágyúk CV-jét akarod a kezedben tartani, akkor az ajánlatotokat ennél vonzóbban kell megfogalmazni.

Érdekel, hogy néz ki mindez a gyakorlatban? Nézd meg az álláshirdetés minta szövegekről szóló cikkemet.

2. Az ördög a részletekben rejlik

A vonzó ajánlatot úgy tudod vonzóan megfogalmazni, hogy belemész a részletekbe is. A legtöbb álláshirdetés nem használja ezt a szövegírási módszert, pedig könnyű vele felkelteni és fenntartani a figyelmet.

Hány olyan műszaki vagy IT-s hirdetést olvastam, ahol a pontos technológia, amivel a leendő kollégának dolgozni kell, nincs megemlítve? Szoftverek, módszertanok, workflow-k, volumenek – egy munkakörnek rengeteg dimenziója van, amire a hirdetésed olvasója kíváncsi! Nem beszélve a cég felépítéséről, céljairól és működéséről, magáról a vállalati kultúráról.

Akkor lesz vonzó egy álláshirdetés, ha a munkahelyi kultúrárt is megmutatja

Gondolj csak bele. Ha te elmennél egy másik céghez mondjuk toborzónak, akkor érdekelne, hogy a jelöltek nyilvántartására milyen ATS-t, esetleg Excelt, papírt-ceruzát használnak, nem? Vagy hogy milyen munkakörökbe keresnek, kinek riportolsz, hány keresés van egy évben / hónapban?

Ha ezeket nem említik meg, talán úgy is jelentkezel. De ha leírják, akkor az lesz az érzésed, hogy oké, ez a cég korrekt. Ez a cég leírja a részleteket, amiket simán csak konstatálhatsz, de rá is pöröghetsz, hogy milyen szuper.

Vagy ha egy olyan szoftvert említenek, amit te élből utálsz, akkor legalább nem jelentkezel. És ez nem is baj, mert inkább hirdetés olvasása közben, mint interjún derüljön ki, hogy ez számodra egy “no-go” ajánlat.

Nemrég láttam egy álláshirdetést, amiben bérszámfejtőt keresnek. A szövegben csak az nem szerepelt, hogy 100 vagy 1500 főre kell számfejteni. Ez elsőre felesleges szócséplésnek tűnhet, de vajon hány potenciális pályázó morzsolódott le ilyen és ehhez hasonló információk hiánya miatt?

A vonzó álláshirdetés mindig belemegy a részletekbe. Válaszol a potenciális pályázó számára fontos kérdésekre, még akkor is, ha emiatt az átlagosnál hosszabb lesz a szöveg.

3. A vonzó álláshirdetés flow-ban van

A vonzó álláshirdetés nem csak a tartalmától, hanem a felépítésétől is vonzó. Van egy természetes flow-ja, olyan, mint egy romantikus regény vagy egy jó krimi. Ha elkezded olvasni, egyszerűen nem tudod letenni.

A hagyományos álláshirdetésekből ez a fajta olvasmányosság hiányzik. Ha ránézel egy szövegre, akkor egyrészt kiszámítható a felépítése, másrészt kicsit sem ragad magával.

A vonzó álláshirdetést könnyű és élvezetes fogyasztani.

Még akkor is, ha valaki nem olvas el minden szót és mondatot, hanem csak végiggörgeti, szkennelve olvas.

A mostani álláshirdetésekből hiányzik ez a természetes flow, mivel munkaköri leírásokon alapulnak. Ez önmagában nem is lenne baj, viszont egy munkaköri leírásnak teljesen más a célja.

A munkaköri leírással egy már meglévő dolgozót tájékoztatsz, egy álláshirdetéssel pedig meggyőzni akarsz egy potenciális munkavállalót.

Ez két különböző cél, amit csak különböző szövegekkel érhetsz el. Ezért ha meg akarsz hirdetni egy állást, akkor ne azt csináld, hogy automatikusan előveszed a régebbi hirdetést vagy a pozícióhoz tartozó munkaköri leírást.

Ha ezekre építesz, az elsőre időhatékony megoldásnak tűnhet. De amit nyersz, azt jelentkezők számában és minőségében elveszíted.

A marketingesek már régóta használnak szövegírási modelleket, hogy a potenciális vásárlók elé tett szövegeik vonzóak, vásárlásra ösztönzőek legyenek. Az egyik ilyen népszerű modell az AIDA. Ez azt mondja meg, hogy hogyan építsd fel, milyen blokkokból álljon a szöveged, hogy az könnyen olvasható és meggyőző legyen.

A marketingszövegírás hasonló modelljeit toborzóként és HR-esként is érdemes használni. Muníciót adnak a vonzó álláshirdetés egyedi és hatásos felépítéséhez, ami több releváns pályázót eredményez.

4. Az igényesség nem áll meg a szövegnél

Hallottál már olyat, hogy a HR-esek időnként egy önéletrajz kinézetéből következtetnek az álláskereső személyiségére?

Ha mondjuk a beküldött CV igényesen néz ki, akkor feltételezik, hogy a tulajdonosa is igényes. Precíz, gondosan dolgozik, az önéletrajza is erről árulkodik. A rossz profilkép, a helyesírási hibák szintén kivetülhetnek a beküldőre, csak épp ellenkező előjellel.

Az álláshirdetések kinézetével ugyanez a helyzet. Úgy is mondhatnám, hogy visszanyal a fagyi. Abból, hogy hogyan néz ki az álláshirdetésed, a potenciális pályázó következtetéseket vonhat le a cégedre nézve.

Legyen szó céges weboldalról vagy állásportálról, ha a hirdetés összhatása gagyi, az rontja a konverziót.

Kevesebben fognak jelentkezni, mint ahányan ideális esetben ezt megtennék.

Vegyük mindjárt a reszponzivitást. Vagyis azt, hogy a felület amin nézem a hirdetést, mobilra optimalizált-e. Jól látszik-e minden szöveg és kép, el tudok-e mindent jól olvasni, ha metrózás közben, a mobilomon vagy tableten kerül elém a hirdetés? Ha nem, hiába kínlódtál az egésszel, már görgetek is tovább.

Egy jó álláshirdetés mobilon is olvasható

Hasonló a helyzet a felhasznált képekkel is. A vonzó álláshirdetés ismérve, hogy nincsenek benne kínos stock fotók. Sem karrier oldalon, sem állásportálon. Sem fejlécben, sem láblécben, sem szöveg közben. Hús-vér embereket nem steril, hanem emberi, hétköznapi életből vett képekkel lehet a legkönnyebben vonzani.

Azon túl, hogy jól választod meg a képeket, a rájuk írt szöveg mennyiségére is figyelj. Gyakran látom, hogy Facebook csoportokban vagy LinkedInen úgy osztanak meg hirdetéseket, hogy a képre ráírják a teljes hirdetés szöveget. Ez végképp agyonüti az összhatást, ráadásul mobilról ez sem lesz olvasható.

A képek hasznosak figyelemfelkeltésre, és arra, hogy a vállalati kultúrát, hangulatot kommunikáld vele. De a meggyőzés oroszlánrészét kizárólag a szövegnek fenntartott helyen érheted el. Összefoglalva:

A vonzó álláshirdetés nem csak a szövege, hanem a képi világa és az összhatás miatt is vonzó.

Ha ránéz valaki, akkor azt fogja gondolni, hogy az egész egyben van, igényes, akár asztali gépről, akár tabletről vagy mobilról nézem.

Ezért amikor álláshirdetést készítesz, a szöveg mellett a képi világ tervezésére és az összhatásra is figyelj.

5. Érezhető a kedvcsinálási szándék?

A vonzó álláshirdetés végül attól is vonzó, hogy érezni lehet rajta a meggyőzési szándékot. Nem azáltal, hogy tukmál, mert az visszatetszést kelt. Hanem azzal, hogy ha elolvasom, akkor azt érzem, hogy tényleg korrekt, és valaki időt és energiát fektetett abba, hogy ezt így összerakja.

100 álláshirdetésből 99-en most azt lehet érezni, hogy a HR-es fogott egy munkaköri leírást, és sebtében hirdetést írt belőle. Hozzátett egy kis bevezetőt a cégről, az elvárásokat, és egy “Amit mi kínálunk” rovatot.

Kilóra megvan ugyan a szöveg, de a meggyőzési szándék hiányzik belőle. Hogy érezzem, valaki ennek nekiült, elgondolkodott azon, hogyan szólíthatna meg, kelthetné fel az érdeklődésemet.

Minden vonzó álláshirdetés mögött érezni lehet a lelkes HR-est, vezetőt és csapatot, akik az új kollégával nem csak az első munkanapján foglalkoznak, hanem már akkor, amikor a neki szóló hirdetést fogalmazzák.

Persze hirdetést írni e nélkül is lehet, és talán még jelentkezők is lesznek. De ha arról beszélünk, hogy milyen egy vonzó álláshirdetés, akkor azon látszik a kedvcsinálási szándék. Hogy aki olvassa, azt érezze, te tényleg szeretnéd őt meggyőzni, és értékeled, ha jelentkezik.

A komoly szakemberek többségét már csak ilyen szöveggel szólítod meg.

Ha látszik, egészen pontosan érződik a hirdetésen, hogy a megírásába energiákat tettek. Korrekt a szöveg, igényes a kinézet, az egész arra lett kihegyezve, hogy kedvet csináljon.

Függetlenül attól, hogy milyen toborzási stratégiát követsz, és milyen toborzási módszereket használsz, az álláshirdetéseid akkor lesznek eredményesek, ha vonzóra irod meg őket. Ha a szöveg jelentős része egy évekkel ezelőtt megírt munkaköri leírás, akkor nem csak hogy hiába várod a minőségi pályázókat, de még a hirdetésre szánt összeg is ablakon kidobott pénz lesz.

A legjobb szakemberek már csak végiggondolt, jól megírt hirdetésekre jelentkeznek, ezért itt az ideje, hogy Te is új, marketingesebb szemlélettel írj álláshirdetéseket.

64 Shares
>