HR marketing újdonságok: Facebook, Chatbot, Instagram

Pár napja volt a Facebook fejlesztői konferencia, ahol Mark Zuckerberg és csapata bejelentette a Facebookot és az Instagramot érintő legfontosabb újításokat. A marketingesek már elemzik a hallottakat, nézzük most meg a HR marketing vonatkozásokat!

Ha használod a közösségi médiát toborzáshoz, talent pool építéshez vagy employer brandingre, akkor nagyon jól tudod, hogy a Facebook és az Instagram is folyamatosan változik.

Az idei Facebook konferencián rengeteg újdonságot jelentettek be, nézzük most meg, hogy melyik érinti a HR-t, és pontosan mit jelentenek?

A Facebook csoportok jelentősége növekedni fog

Az első és egyik legfontosabb bejelentés az volt, hogy a Facebook csoportok a jövőben kiemelt fókuszt kapnak.

Ez az irány már eddig is ismert volt, de most konkrét újdonságokról is szó volt.

Egyrészt a csoportok jobban szem előtt lesznek a felületen, másrészt a Facebook több helyen (pl. a videóknál) is ajánlani fogja, hogy lépjünk be új, számunkra releváns virtuális közösségekbe.

Ez várhatóan növelni fogja a csoportok számát, méretét és aktivitását, de vajon a csoportok fókuszba kerülése mit fog jelenteni HR marketing szemmel?

Ez a változás semmiképp sem jelenti azt, hogy fordítsunk hátat a már meglévő HR célú Facebook oldalunknak.

Mint ahogy azt sem jelenti, hogy ha épp most terveztük, hogy lértehozzunk egyet, ezzel a lendülettel el is vetjük az ötletet.

A Facebook üzleti oldal HR szempontból továbbra is fontos marad, hiszen ezen keresztül érjük el a felhasználókat. Itt tudunk munkáltatói márkát építeni és követőket szerezni, vagyis a csoportok szerepe növekedhetnek, a hírfolyam, és ezzel együtt az üzleti oldalak szerepe továbbra is kiemelt lesz.

Az nyer, aki először hoz létre saját szakmai csoportot

De mit kezdjünk a csoportok növekvő szerepével?

A szakmai csoportokat már eddig is használtuk álláshirdetések közzétételére, de gondolkodjunk most eggyel magasabb szinten

Ha a trend az, hogy a csoportok nagyobb fókuszt kapnak, akkor miért ne hozhatnánk létre saját szakmai csoportjainkat, branding és toborzási céllal?

Tegyük fel, hogy rendszeresen keresek autóipari mérnököket. Hosszú távon nem érné meg létrehozni és működtetni egy „Autóipari mérnökök” szakmai csoportot a Facebookon?

Szerintem igen. Gondolj csak bele, milyen értékes talent poolt éptíthetnél ezzel a módszerrel!

Persze ez sok munka, és kellenek hozzá az adott szakterületről is emberek. A HR jellegű, a szórakoztató és könnyed posztokat kiteheti a HR, de a szakmai vonaltól lesz a csoport igazán működő és hiteles.

Ráadásul ez egy hosszú távú stratégia, tehát idő kell ahhoz, hogy learasd a babérokat.

Sőt, a megvalósítás igényel némi marketing tudást is. Hisz nem véletlenül nő meg az egyik csoport több ezer fősre, míg egy másik, látszólag ugyanolyan témájú leragad pár tucat embernél.

Ehhez a lépéshez a legtöbb cégnél még nincs meg a kellő elszántság, az elinduláshoz szükséges vállalkozó szellem. Viszont aki először belevág és jól csinálja, véleményem szerint behozhatatlan előnyre tesz szert a szóban forgó munkaerőpiaci szegmensben.

Álláshirdetés sablonokkal gyorsulhat a jelentkezési folyamat

A bejelentések között az is elhangzott, hogy a csoportokon belül hamarosan egy álláshirdetés sablon lesz elérhető. Hasonló, mint amilyet most a Facebook üzleti oldal JOBS füle alatt használhatunk.

A sablon lényege, hogy egy meghatározott formátumban lehet közzétenni az álláshirdetéseket. A lényeg viszont nem ez.

Ami igazán egyedi, hogy ha valakit érdekel a lehetőség, akkor pár másodperc alatt jelentkezhet is. Csak rákattint a jelentkezés gombra, mire felugrik egy űrlap. A Facebook kitölti ezt az űrlapot az illető személyes adataival, elérhetőségével, a Facebookon megadott szakmai hátterével, és a Küldés gombra kattintva már mehet is mindez a hirdetőnek.

álláshirdetési lehetőség Facebook csoportokban
Toborzás támogatása a Facebookon: Álláshirdetés sablon és jelentkezési űrlap bevezetése a csoportokba (Kép forrása: Facebook Newsroom)

Ez a lehetőség felülírja a hagyományos “küldj egy CV-t és majd hívunk” lassú és sok munkavállaló számára már nem elfogadható kiválasztási folyamatot.

Lehetőség lesz tehát a folyamat gyorsítására, de az is előfordulhat, hogy a folyamat túlontúl egyszerű lesz, így a nem releváns jelentkezésekből is sokkal többet fogunk kapni.

Azt, hogy az előnyök vagy a hátrányok lesznek-e többségben, minden cég csak saját tapasztalatai alapján döntheti majd el.

Lelkes és céltudatos HR-es vagy, akin egyre nagyobb a nyomás, hogy támogassa az üzleti célokat és gondolkozzon számokban?


Akkor gyere el az új ÉlményHR workshopra, mert pont neked szól!

Mutatószámok a HR-ben workshop

2020. február 6., csütörtök

A HR marketing következő lépése: kezdd el tervezni a Messenger chatbotodat

A csoportok mellett Mark Zuckerberg előadásának másik fő gondolata az volt, hogy a jövőben a privát szféra biztosítása még fontosabb lesz a közösségi médiában.

Ezzel a sokat szajkózott üzenettel minden bizonnyal részben a korábbi évek adatbiztonsági botrányait próbálták ellensúlyozni, de láthatóan komoly üzleti céljuk is van a privát üzenetküldő platformokkal.

Kettő is van nekik, a Messenger és a WhatsApp. Utóbbi itthon kevésbé elterjedt, úgyhogy minket elsősorban a Messenger fog érinteni.

Ezzel kapcsolatban bejelentették, hogy a Messenger használata sokkal gyorsabb lesz, a tartalmát titkosítják, így a felhasználók várhatóan még többen és még gyakrabban fognak üzeneteket küldeni itt egymásnak. 

Mit jelent ez a HR-esek számára? 

Azt, hogy várhatóan egyre több chatbot lesz a Messengeren.

HR Marketing Facebook chat időpont egyeztetés
Időpont egyeztetés Messenger chatbot segítségével. Akár állásinterjúkat is szervezhetsz vele! (Kép forrása: Facebook Newsroom)

A chatbotok a Messengeren futó kommunikációs eszközök. Az egyik oldalukon a felhasználó van, a másik oldalon pedig egy “robot”.

Kevésbé misztikusan fogalmazva, a kommunikáció előre megtervezett és felépített szöveg sablonokon alapul, de ha a chatedet jól építed fel, akkor a kommunikációs élmény egy élő emberrel folytatott, valódi beszélgetéshez fog hasonlítani.

Mivel a Messengert egyre többen fogják használni, érdemes lesz a HR célú Facebook oldalakhoz Messenger chatbotot kötni.

Egy jó chatbot segítségével érdeklődőket, vagy potenciális munkavállalókat gyűjthetsz az oldal köré. Nekik érdekes szakmai tartalmakat, friss híreket, álláshirdetéseket küldhetsz a chatbot segítségével. Mindezt sokkal interaktívabb formában, mint mondjuk egy ATS-ből levelezve vagy unalmas hírleveleket küldözgetve. 

A Messeneger chatbot is egy olyan eszköz lesz, amivel erősítheted a kapcsolatot az érdeklődőkkel, de persze ha rosszul csinálod, el is ijesztheted őket.

Tovább erősödik az Instagram, hello Y és Z generáció!

A csoportok és a Messenger után a harmadik nagy terület, ahol HR marketing szempontból is érdekes újításokat jelentettek be, az az Instagram.

Az Instagramot egyre több cég fedezi fel magának branding és toborzási céllal. A legtöbben a Facebook mellett, azt kiegészítve használják a platformot.

Az Instagramról ugyan a Facebookhoz képest még kisebb, de több okból sem érdemes rá legyinteni.

Egyrészt a 2 millió magyar felhasználó akárhogy is nézzük rengeteg. Másrészt az Y és Z generáció tagjait egyre inkább itt tudod elérni.

A felhasználók átlagéletkora valahol 24-28 év körül lehet. Sok fiatal a Facebookról “vándorolt át” ide, vagy egyszerűen a Facebookra már nem is regisztrált.  

Instagram story új funkciók
Újítás az Insatgramon: Adomány matricák bevezetése, amivel céges társadalmi felelősségvállalás (CSR) projekteket támogathat a HR. (Kép forrása: Facebook Newsroom

A felülettel kapcsolatban egetrengető változásokat nem jelentettek be. A lényeg továbbra is a céges profil lesz, a hírfolyamban megosztott képek, valamint a 24 óra után eltűnő történetek (Story).

Annyi változás lesz, hogy az új kamera funkcióval könnyebb lesz szöveges tartalmakat létrehozni. Ez valamekkora könnyebbség lehet, ha épp nincs új videód vagy képed amit posztolhatsz. 

Egy első ránézésre apró újdonság viszont HR-es szemmel mégis csak fontos lehet. Ez pedig a történetekben használható adomány matricák bevezetése.

A történetek (Story-k) olyan tartalmak, amik a posztolástól számított 24 óra múlva eltűnnek. Ez az Instagram legnépszerűbb része, már többet követik, mint a hírfolyamban lévő frissítéseket.

Az adomány matrica CSR vagyis társadalmi felelősségvállalás szempontból lesz majd hasznos. Hiszen non-profit szervezeteket jelölhetsz meg vele, akiknek aztán a követők adományokat küldhetnek.

Jó lehetőség ez arra, hogy kisebb-nagyobb társadalmi felelősségvállalási projekteket népszerűsíts vele a fiatalok körében.


A fenti újításokat fokozatosan vezetik be, de már most érdemes elgondolkodni azon, hogyan használod ki a közösségi média adta lehetőségeket toborzásra és brandépítésre.

Ami biztos, hogy egyre több cég fedezi fel magának a Facebook és Instagram nyújtotta a lehetőségeket. Ha érdekel, hogyan vágj bele a a közösségi média HR és toborzási célú használatába, gyere el a következő HR marketing tréningemre!

67 Shares
>